Erieyz Corner EriEyz cOrnEr: Ike Terubuk Fresh

Thursday 24 October 2013

Ike Terubuk Fresh

Korang pernah make ike terubuk dop,ike hok banyok tule ( tulang),tu la.Dekat Sarawak memang terkenal dengan ikan terubuk la kan,aku sebelum ni memang tak pernah makan sebab banyak tulang,jadi tak berani nak makan,tapi bil;a dah duduk kuching,aku dah pandai make dah .Hari-hari tengok ikan tu,tak make rugi la plak kan,kalau goreng garing tak terasa pun tulang ikan tu.Tiap kali balik kampung aku memang akan beli ikan terubuk bawa balik.Tapi kali ni selain dari terubuk masin,aku bawa pulang ikan terubuk fresh dari kampung Tembirat,Kota Samarahan.Sekarang musim ikan terubuk bertelur,jadi aku beli 6 ekor terubuk fresh semuanya bertelur.
Korang tau aku masak apa dengan ikan terubuk fresh ni,aku buat masak steam.Ini pun masa dekat klinik,aku tengok kak ton masak,jadi aku belajar dan balik masa kat kampung.Sedara mara aku semua puji cakap pencicah yang aku buat untuk cicah dengan ike terubuk ni sedap,terima kasih kak ton sebab ajar buat.Aku syer nga korang ya,korang tumbuk bawang putih,cili api,garam dan gula,bila dah lumat masukkan kicap kedalam lesung tadi,lepas tu perahkan asam limau nipis kalau nak sedap lagi perah asam limau kasturi.Nanti boleh la korang try buat ya.


ike terubuk masak steam + pencicah

pencicah ike terubuk


Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 
Copyright © . All Right Reserved by Erieyz Corner