Erieyz Corner EriEyz cOrnEr: Mee Celup Kelate

Sunday 25 August 2013

Mee Celup Kelate

Korang pernah dengar tak mee celup,kalau tanyo orang kelate menipu la tak tau,sebab mee celup memang famous kat kelate.Aku rasa memang tak ada kt negeri lain,kt terengganu pun xda mee celup ni.Kalau kt KL,kt kampung baru ada la sebab situ semua jenis makanan kelate ada jual,sebab memang majoriti orang kelate kat situ,memang terkenal dengan makanan kelate.Kalau negeri lain,yang betul-betul anak jati kelate mungkin ada jual mee celup.Apa la istimewa sangat mee celup ni ya sampai beria mek eri dok bercerita kan.Ini memang makanan kegemaran aku,lain sangat dengn mee sup ataupun bakso.

Hari ni,aku merajinkan diri aku buat mee celup,first time aku masak ni nasib baik menjadi la jugak.Kalau kt kampung beli je senang,sebab agak rumit sikit nak buat.Tapi kt Kuching ni,memang tak ada pun kedai yang jual,nak tak nak aku terpaksa jugak masak sebab nak makan.Tapi bagus jugak la boleh aku masak sendiri,sebab aku ingat pencen nanti aku nak buka kedai jual mee celup.hihihi.Nama je mee celup,tapi sebenarnya selain dari mee kuning,campur sekali dengan bihun dan kueow tiow.Tadi aku rebus tulang,sebab daging semalam kt kedai tak banyak yang ada pun berlemak,dah empuk korang masukkan ayam,aku goreng bawang putih,bawang merah dan halia,masukkan dalam rebusan tulang dan ayam tadi,masukkan sup bunjut,letak la garam,gula dan serbuk perasa,biarkan mengelegak dan empuk.Lepas tu korang sediakan bihun,mee kuning dan kueow tiow,celupkan dalam sup tadi,sebab tu la dinamakan mee celup sebab dicelup dalam sup tadi.Selain dari tu,korang celupkan fishball,kangkung,nak letak taugeh pun boleh.Untuk aksesori aku beli serbuk lada,lada  jeruk aku buat sendiri,hiris lada hijau korang campurkan dengan cuka,sedikit air,garam dan gula.Selain dari tu bawang goreng,kacang tumbuk dan jugak asam limau kasturi.Alhamdulilah menjadi la jugak mee celup aku,lepas kempunan nak makan mee celup.




mee celup



Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 
Copyright © . All Right Reserved by Erieyz Corner