Erieyz Corner EriEyz cOrnEr: Sarawak Cultural Village

Wednesday 15 January 2014

Sarawak Cultural Village

Mentang-mentang dok sarawak,memanjang je aku buat entri pasal sarawak ya,tapi apa boleh buat aku memang suka nak shared nga korang semua.Hari ni aku nak cerita sarawak cultural village ataupun kampung budaya.Mesti korang dah pernah tengok entri aku sebelum ni aku pergi kampung budaya kan,tapi hari ni aku nak cerita dengan lebih terperinci lagi,tapi tak ada la terperinci sangat pun.
Mula-mula sekali pasal tiket aku pernah bagitau sebelum ni ,kalau dari semenanjung RM60,nanti akan di beri satu pasport,dimana dekat pasport tu korang boleh cop setiap rumah yang korang pergi dalam kg.budaya.Tak silap aku ada 8 buah rumah,rumah iban,bidayuh,orang ulu,penan,melayu,cina,melanau dan aku tak ingat la apa lagi.Korang boleh tengok setiap rumah kaum dieorang,dan dalam rumah tersebut ada menjual makanan suku kaum dieorang.
Ada persembahan dekat ruang teater,persembahan 2 kali sehari pukul 11.30pagi,dan 4 petang.Aku pergi sempat tengok,hari tu tak sempat kan.Ok la persembahan tarian dari suku kaum yang terdapat dekat sarawak,memang unik dan menarik,aku terasa korang rugi pergi sini kalau terlepas tengok persembahan ni.Selain dari tu,dieorang panggil penonton untuk menari dan juga untuk mencuba sumpit.Bila dah tengok persembahan dan melawat setiap rumah yang ada dekat sini,baru kita tahu cara hidup setiap kaum dekat sini,bahasa dieorang jugak lain.Aku alhamdulilah melayu sarawak boleh la,bahasa iban bidayuh tak berapa pandai,kena belajar betul-betul baru dapat.



cop setem setiap rumah yang lawat


makanan suku kaum masing-masing

persembahan

penonton bersama-sama menari dengan penari
pasport utk cop

penonton diajar menyumpit
tempat untuk cop setem

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 
Copyright © . All Right Reserved by Erieyz Corner