Erieyz Corner EriEyz cOrnEr: Juadah makan sungkil

Sunday 14 July 2013

Juadah makan sungkil

Hai korang dah kenyang dah ke suma berbuka tu??.Hari ni dah masuk berapa ramadhan dah ya,aku sekali pun tak pergi lagi terawih.Tahun ni kemalasan aku makin menjadi-jadi plak,aku harap dapat la pergi jugak masjid nanti untuk berterawih.

Eh tengok dari tajuk korang paham ke pe aku cakap tu??.Masa awal-awal posa hari tu,aku pun tak berapa nak faham,semua orang tanya aku kelak kitak sungkil makan apa tek.Aku bengong gak,tapi aku sengih je la.Jenis aku plak,aku suka faham sesuatu benda melalui pemerhatian,kira aku dok dengar ayat tu je,dan baru aku faham rupanya kat sini,juadah berbuka posa,orang panggil sungkil.Tak tau la betul ke tak ejaan ni.Kalau betul-betul tak faham baru aku akan ringankan mulut bertanya,kalau tak aku lebih suka cari sendiri setiap benda yang aku tak faham.FUhh panjang betul aku melalut,jadi pendek cerita,kt sarawak ni panggil sungkil = makan apa bila berbuka.Kalau salah,tolong betulkan ya.Kalau tak "ampunkan saya penunggu gua",ayat dari seseorang,yang tersangatlah comey bila die sebut.hihihi

Ok ok kembali ke tajuk asal,hari ni hari minggu.Dalam pukul 12.30tengahari aku keluar dengan aisyah,pergi E-mart( pasaraya).Kitaorang g cari barang basah,dan juga barang keperluan lain la yang aku rasa tak payah la aku nak senaraikan satu persatu kan.Ingat nak masak ikan patin masak tempoyak,tapi ikan patin tak ada pun,ubah plan buat masak tempoyak gak,tapi guna ikan mata besar ( ikan lolong),kalau tak silap aku la.Selain tu,aku masak ike terubuk campur bawang+daun cekur manis goreng+tauhu goreng cicah kicap+ulam kacang panjang+budu campur tempoyak.Untuk minum,aku buat tembikai laici.Kuih plak aku buat jemput malas ni ore kelate panggil la,ataupun cucur bawang+kangkung.Pencuci mulut,buah tembikai.Bila dah masak baru sedar,menu hari ni bertemakan ikan la plak.Semua protein,jadi kita membesar dengan sihat dan jayanya.


tembikai laici

ikan terubuk goreng+ikan masak tempoyak+tauhu goreng & yang sewaktu dengannya
ikan masak tempoyak

pencuci mulut

cucur bawang+keropok lekor



Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 
Copyright © . All Right Reserved by Erieyz Corner