Erieyz Corner EriEyz cOrnEr: colek perut in da house

Sunday 4 August 2013

colek perut in da house

Baru je semalam,aku post entri colek kan.Mesti korang pelik hari ni pun entri colek g kan.Yang aku post semalam,colek aku makan masa kt kampung.Hari ni,aku masak sendiri,sebab kt kuching ni tak ada orang jual.Lagipun,aku kesian dengan aisyah,die tak balik kampung,jadi tak ada la dia merasa,aku masak la hari ni,bagi hilang kempunan cek mek aisyah tu kan.

Pagi tadi,aku ajak aisyah keluar pergi choice mall supermarket,sebab kt situ ada jual perut lembu.Aku mesej kak ton semalam tanya kt kuching kt area mana ada  jual perut lembu ni,sebab aku pernah tengok tapi tak pasti kt mana,itu aku mesej kak ton untuk conformkan kat mana jual.Alhamdulilah perut lembu dapat,kerang pun dapat.Jadi dapat la buat colek perut+colek kerang kan.

Nak buat colek perut ni tak ada la susah mana,ni cara aku kalau ada yang nak buat la kan.Korang rebus perut lembu tu sampai empuk.Untuk kuah plak,korang cairkan nise kerek,ha faham tak apa benda tu.sebelah luar panggil gula melaka,kt kuching panggil gula apong,kelate panggil nise kerek.Ok ok teruskan ke resipi tadi,lepas dah cair nise tadi,korang masukkan cili kering yang telah di blend.Lepas tu masukkan bawang putih yang ditumbuk lumat,masukkan garam+gula dan sedikit cuka.Korang biarkan atas dapur lepas tu angkat la.Untuk yang sampingan,korang celur tauge,potong timun batang,keropok dan jemput malas ni ore kelate panggil la,ataupun cucur.Korang campur semua bahan tadi,pastu apa lagi,makan la.


kuah+perut+cucur+tauge+timun batang

colek yang telah dicampur dengan semua bahan

nyum nyum nyum

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 
Copyright © . All Right Reserved by Erieyz Corner