Erieyz Corner EriEyz cOrnEr: Kuih Kelupis

Monday 12 August 2013

Kuih Kelupis

Korang pernah dengar tak kuih kelupis?.Jujurnya ini kali pertama aku dengar dan makan ,kalau burasak aku pernah make sebab kawan aku dari sabah,mira pernah bawa.Tadi aku make kuih kelupis ,kawan sekerja ada bawa.Kelupis ni boleh dibuat dengan pulut biasa,tak pun pulut huma.Aku ada search kt incik google info mengenai kuih kelupis ni.

Kelupis merupakan sejenis kuih tradisional di Brunei,Sabah dan Sarawak. Kelupis merupakan hidangan istimewa yang sedap dihidang panas dan mudah didapati di pasar tamu. Kuih Kelupis ini sering dihidangkan sempena majlis perkahwinan dan juga majlis hari raya serta hari kebesaran yang lain.Kuih Kelupis dibuat dari beras pulut dan santan yang dibungkus dalam daun Nyirik. Ia kemudiannya direbus dalam santan.Kuih Kelupis ini kemudiannya boleh dihidang bersama kari ayam/daging, rendang, sambal dan banyak lagi.Tadi kitaorang make dari pagi sampai ke petang,sebab banyak kawan bawa,ada 2jenis lagi kelupis, pulut biasa dengan pulut huma.Rezeki di hari raya.

sebelum dipotong

selepas dipotong

kelupis pulut huma

kelupis pulut biasa

menjamu selera di pantry

make kak ton jangan tak make ..hihi



Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 
Copyright © . All Right Reserved by Erieyz Corner