Erieyz Corner EriEyz cOrnEr: Mee kuah

Wednesday 12 June 2013

Mee kuah

Malam ni rasa rajin plak nak masak,dah lama dah aku tak masak untuk bawa bekal,sebab korang tau kan aku pernah bagitau sebelum ni klinik masih lagi dalam renovation,jadi pantri pun tak ada susah nak makan tak ada tempat.Balik kerja je,buka peti ais siang ayam yang aku beli dah 2 3 hari dah, tapi malas nak masak tu biar je dalam peti.Dah rasa rajin tu,aku pun potong ayam,mee ada, fishball,kubis semua ada,rasa nak make mee kuah la plak.Aku panggil mee kuah,tapi setengah orang mungkin panggil mee sup je kot,sebab macam sup jer pun.

Apa lagi potong semua barang siap-siap,letak tepi nanti senang korang nak masak.Barang-barang yang aku maksudkan ialah ayam,ayam ni plak aku lebih suka bahagian tulang nga kaki sebab lgi manis kalau kita letak bahagian tulang.Barang lain seperti bawang putih,bawang besar,tomato,fishball,batang goreng,crabstick,kubis,cili,dan yang paling penting mee la kan.Lupa plak,lada hitam pun aku letak gak,tapi kena tumbuk dulu la lada hitam tu,jangan letak banyak sangat korang agak-agak je la.Tu pun kalau rasa nak masak mee kuah cam aku ni la.

bawang besar,bawang putih,cili,tomato & kubis

fishball & batang goreng,crabstick lupa nak snap pic
aye oh aye
lada hitam

paling penting mee kuning
Lepas dah prepare semua barang,aku panaskan kuali,tumis bawang putih.Bau dah naik,masukkan ayam,biar air ayam kuar,masukkan lada hitam yang dah ditumbuk,pastu masukkan air,biar mengelegak masuk la garam gula semua tu.Lepas tu korang masukkan la fishball,kubis dengan bahan-bahan lain tu semua.Biar mengelegak tutup je la.Aku lebih suka masak campur mee siap-siap dalam kuah tu,tapi sebab masak banyak tadi takut tak habis,aku rebus je la mee kan dah campur semua takut kembang plak kan.

dah siap dah pun mee kuah
jemput make la belako
Ok la,ngantuk dah aku dari tadi tunggu line internet slow sangat-sangat,kalau tak dari tadi lagi dah boleh post entri.Aku tak suka entri yang tak bergambar,sanggup tunggu walaupun mata ngantuk sebab nak tunjuk mee kuah aku kt korang semua.Jom tidur belako.Bye-bye.


Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 
Copyright © . All Right Reserved by Erieyz Corner