Erieyz Corner EriEyz cOrnEr: Benign Prostate Hyperplasia ( BPH )

Saturday 25 May 2013

Benign Prostate Hyperplasia ( BPH )

Aku rasa bersalah pulak kalau tak bagitau korang pasal Benign Prostat Hyperplasia ( BPH ).Kan dalam entri sebelum ni aku ada cakap, klinik aku ada buat program ni.Aku bagitau la korang sedikit info mengenai BPH ni ya.Sebab tak semua kawan-kawan aku dari bidang medical.

   Apa itu Benignprostatic hyperplasia (BPH)?

  • Pembengkakkan akibat BPH tidak diketahuai dengan tepat, tetapi banyak berpendapat ia ada kaitan dengan perubahan hormon yang berlaku pada seseorang lelaki yang meningkat usia. Ia bukan kanser, tetapi merupakanmasalah yang sering menganggu lelaki lanjut usia. Begitupun ia tidak mungkin boleh menyebabkan kanser prostatBPH yang besar (mungkin sebesar telur ayam kampung) boleh memudaratkan lagi masalah seperti yang telah disebut diatas. 


  •  Masalah yang berpanjangan boleh menyebabkan 

>Kerosakanbuahpinggang akibattekanan air kencing yang meningkat atau
air kencing yang tidakboleh mengalir sempurna
>Jangkitanpundi kencing
>Kejadianbatu karang kerana air kencing yang lama tidak dibuang
>Rasa tidak selesa keranapundi kencing yang penuh.
> Menganggu fungsi dan kawalan pundi kencing

Apa itu kanser prostat ?



  • Kelenjar prostat boleh bertukar menjadi kanser baik secara sendirian ataupun ekoran perebakan sel-sel kanser dari organ berhampiran,seperti kanser rectum,kanser colon dan kanser pundi kencing.Walaupun insidennya tidak tinggiseperti mana BPH - iaitu sekitar 20-30 peratus, namun masalah kanser prostat sangat serius kerana apabila iamerebak, kesan kemusnahan setempat amat serius dan menyukarkan rawatan. Kira-kira 60%kanser prostat didapati berlaku secara bersendirian dan setempat.



Aku harap korang dah faham la sedikit sebanyak pasal BPH ni ya.Best dapat kongsi ilmu dengan ramai orang,jangan kedekut dengan ilmu yang kita ada ya.Selamat membaca.


Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 
Copyright © . All Right Reserved by Erieyz Corner