Erieyz Corner EriEyz cOrnEr: Budaya Berebut

Friday 24 May 2013

Budaya Berebut

Aku tak faham sebenarnya,kenapa manusia suka sangat berebut tak kira dalam apa jua situasi.Nak tau kenapa aku cakap macam tu,sebab tadi aku ot lagi.Klinik aku ada buat program Benign Prostatic Hyperplasia ( BPH ),korang google la cari sendiri apa benda tu.Aku tak  terlibat dengan program ni,sebab aku kan ot jadi kena jaga bahagian treatment room la.


BPH

program BPH at KKJM

Program tu tadi usahasama dengan Sarawak General Hospital ( SGH ),jadi ramai la pesakit datang untuk buat pemeriksaa.Masing-masing nak cepat,semua pesakit berebut je .Aku pelik la bukan budak-budak pun semua nya dah kategori warga emas dah.Sikap macam ni la yang mementingkan diri sendiri.Sebenarnya semua ni senario biasa bagi klinik aku,bila pintu klinik dah buka semua akan berebut dapatkan nombor,tak fikir ke kesan yang dieorang dapat,mungkin ada yang jatuh atau pengsan sebab berhimpit-himpit.Sepatutnya pihak berkuasa turun pantau dan ambik inisiatif lain supaya benda-benda macam ni tak berlaku.



Dah la hari ni pesakit yang datang untuk dapatkan rawatan pun agak ramai,sebab semalam kan klinik tutup cuti umum.Faham-faham je la.Naik rimas aku tengok,persekitaran dengan ramai pesakit & keadaan klinik yang masih lagi dalam proses renovation.Aku bukan suka hati nak membebel,tapi majoriti rakyat Malaysia masih lagi kurang disiplin.Dah la yang peserta program BPH pun berebut nak masuk toilet,sebab dieorang kena ambik air kemis ( air kencing ).

Aku harap lepas ni,ibu bapa boleh terapkan disiplin yang lagi tinggi untuk anak-anak.Disiplin sangat penting dan perlu dididik dari kecik lagi.Dan aku harap budaya berebut untuk mendapatkan sesuatu benda dapat diatasi.Bertolak ansur budaya kita.Sekian.
Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

 
Copyright © . All Right Reserved by Erieyz Corner