Erieyz Corner EriEyz cOrnEr: Mok Su ku saye ( sayang )

Sunday 19 May 2013

Mok Su ku saye ( sayang )


Semalam aku dapat berita,mok su ku,iaitu mak sedara aku masuk wad.Sebelum ni lagi,aku suruh nya ke hospital tapi tak nak,sebab dari hari ke sehari badannya makin susut,batuk tak berenti & asyik berpeluh malam,aku syak semua tu simpton tibi.Semua orang rungsing tengok keadaanya,yang makin kurus dan cengkung.Tapi semalam mak aku telefon bagitau mok su ku sendiri nak ke hospital,selepas semua pemeriksaan,keputusan keluar mok su aku kena tibi.Apa yang aku jangkakan sebelum ni,betul-betul terjadi.


Ikutkan hati,aku sendiri nak balik jaga mok su ku,sebab aku rapat dengannya.Dan die seorang yang sensitif.Hari tu pun  aku nak datang keja kt kuching ni pun,die langsung x nak tengok nga bercakap  nga aku,sebab die akan nangis,bagi die sarawak jauh takut aku balik setahun sekali.Tapi aku dah buktikan,aku memang selalu balik.Tapi sekarang die dh kt kampung dh,mak aku la yang jaga nya dekat wad Hospital Besar Tanah Merah.Mok su semoga cepat sembuh ya,kesian la dh la berat dio pun dh 30kg dh sekarang.Kat bawah ni aku berikan sedikit info mengenai penyakit yang mok su aku dapat ni.



APAKAH PENYAKIT TIBI?

* Tibi adalah sejenis penyakit berbahaya yang membawa maut jika tidak dirawat.

* Ianya disebabkan oleh kuman Tibi.


* Kuman Tibi biasanya menjangkiti paru-paru tapi boleh juga menyerang organ-organ badan yang lain seperti tulang, otak, kulit, kelenjar, buah pinggang dan sebagainya.


* Pesakit Tibi akan mengeluarkan berjuta-juta kuman Tibi ke udara ketika bersin atau batuk.


* Orang yang menyedut udara tercemar dengan kuman Tibi akan berisiko untuk dijangkiti penyakit Tibi.


*Batuk berterusan Iebih dari 2 minggu


*Kahak berdarah


*Demam dan berpeluh di sebelah petang dan malam


*Hilang selera makan


*Susut berat badan


*Sakit dada apabila menarik nafas atau batuk


*Mudah Ietih

.
*Jika anda mengalami tanda-tanda yang disebutkan, anda perlu melakukan pemeriksaan berikut:-

*Pemeriksaan doktor


*pemeriksaan kahak untuk pastikan kuman Tibi


*Pemeriksaan X-ray dada.


Pemeriksaan doktor


*2 bulan pertama -makan ubat setiap hari


*4 bulan berikutnya-makan ubat 2 Kali seminggu


*Segera ke hospital, jika mengalami batuk yang berterusan lebih dari 2 seminggu


*Sesiapa yang tinggal bersama dengan pesakit Tibi perlu melakukan pemeriksaan di klinik atau hospital kerajaan


*Memastikan rumah mempunyai pengudaraan yang sempurna


*Membiarkan banyak cahaya matahari masuk ke dalam rumah kerana cahaya boleh membunuh kuman Tibi.


*Mengamalkan pemakanan yang sihat dan seimbang.


*Mendapatkan rehat yang cukup.


*Elakkan tinggal bersesak-sesak dalam rumah yang sempit

percuma di semua hospital dan klinik kesihatan kerajaan.

Kemudahan Kesihatan


*Penyakit Tibi bukan sejenis penyakit keturunan


*Pesakit Tibi yang telah menerima rawatan lebih dari 2 minggu, tidak lagi menjangkiti orang lain

.
*Anda berpeluang untuk sembuh jika anda mematuhi rawatan yang disediakan.
Tidak berjangkit melalui makanan



organ serangan

 BAGAIMANA PENYAKIT TIBI MEREBAK?

* kuman Tibi di sebarkan melalui udara.

TANDA-TANDA PENYAKIT TIBI 
BAGAIMANA MENGESAN PENYAKIT TIBI


 


            RAWATAN PENYAKIT TIBI

*Penyakit Tibi boleh dirawat dengan sempurna sekurang-kurangnya selama 6 bulan iaitu:-

LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN

*Memberi suntikan BCG kepada bayi yang baru lahir

KEMUDAHAN KESIHATAN

*Pemeriksaan kahak dan rawatan penyakit Tibi boleh didapati secara 

FAKTA PENTING

*Penyakit Tibi tidak boleh berjangklt melalul makanan dan minuman.

Aku doakan semoga cepat sembuh mok su ku saye .Ada masa aku nak balik kampung tegok mok su ku  & aku harap badan die berisi la sikit.Saye mok su sangat-sangat.


semoga cepat sembuh ya su


badan biar berisi lagi


lepas ni biar chubby cam ank sedaro yer




Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

2 comments:

  1. Saya nk tb plasma 50' satu arr eri :)
    Hehehee....nice info.. :)

    ReplyDelete
  2. hahhaha nk kna cik.eddy ni ..

    ReplyDelete

Popular Posts

 
Copyright © . All Right Reserved by Erieyz Corner